Faillissementsrecht: een stijgende leercurve
Het eerste dat mij opviel, was dat je in de faillissementspraktijk niet alleen te maken krijgt met diverse rechtsgebieden, maar dat je ook heel praktisch en commercieel moet zijn. Er moeten namelijk beslissingen worden genomen over het al dan niet voortzetten en/of het onderzoeken naar de mogelijkheden voor een doorstart van de onderneming. Anders gezegd, de faillissementspraktijk vereist een combinatie van juridische en commerciële vaardigheden.
De diversiteit in rechtsgebieden komt op verschillende manieren tot uiting. Zo moet een curator vrijwel vanaf de start van een faillissement beslissingen nemen over de positie van de werknemers van de failliet. In veel gevallen zullen de arbeidsovereenkomsten van de werknemers, na toestemming van de rechter-commissaris, moeten worden beëindigd. Daarbij speelt soms ook nog de vraag of de werknemers moeten doorwerken of niet, in verband met het voortzetten of een doorstart van de onderneming. Maar ook wat in dat verband bijvoorbeeld te doen met concurrentiebedingen (allemaal arbeidsrecht). Vaak zijn er ook discussies met de financiers van de failliet, veelal banken, over het uitwinnen van zekerheden als pand- of hypotheekrecht (goederenrecht). Vaak wordt het bedrijfspand van de failliet gehuurd. Moet de huur wel of niet op kort termijn worden beëindigd? Daar heb je weer met huurrecht te maken. Tot slot, verkoop van de ondernemingen of goederen van de onderneming vergt weer vaardigheden op het gebied van contractenrecht.
Het meest interessante van de faillissementspraktijk vind ik dat je inzicht krijgt in de verschillende economische sectoren van Curaçao. Voordat ik betrokken was bij het faillissement van W.G. Trapenberg Airconditioning services N.V., wist ik helemaal niets van installatiebedrijven in de luchtkoelingssector op Curaçao. Door mijn betrokkenheid bij dit faillissement heb ik daar nu inzicht in gekregen, en misschien belangrijker nog, weet ik nu ook het verschil tussen een inverter en een non-inverter airco en hoe zo’n koelingsinstallatie in elkaar zit en werkt.
Door mijn betrokkenheid bij het faillissement van Insel Air International B.V. heb ik ook inzicht gekregen in de luchtvaartsector op Curaçao. Nu weet ik bijvoorbeeld dat alle vliegtuigonderdelen extreem duur zijn en waarom ze zo duur zijn. Dat is omdat al deze onderdelen, zelfs een heel klein schroefje, stuk voor stuk moeten worden gekeurd voordat zij in het vliegtuig worden geïnstalleerd en verder op antistatische matten en in gekoelde kamers moeten worden bewaard. Ook de luchtvochtigheidsgraad in deze opslagruimtes moet dagelijks in de gaten worden gehouden zodat er geen vocht in de vliegtuigonderdelen kan komen. Ook de reservewielen van een vliegtuig moeten op speciale rekken met een rolmechanisme in een donkere uv-stralenvrijekamer worden bewaard.
Voordat ik toegang kreeg tot de opslagruimtes en hangaars van Insel Air op de luchthaven, moest ik eerst terug naar de schoolbanken. Ik moest namelijk eerst met succes de Airport Identification Badge Course en de Safety Awareness Course afronden, zodat ik voor de toegang een zogenaamde Airport Badge uitgereikt kreeg. Bij deze cursussen werd ik met name onderwezen over de veiligheidseisen die op de luchthaven gelden, de nationale en internationale regels van de luchtvaartsector en de ontruimingsprocedure bij een terroristische aanslag.
In de faillissementspraktijk heb je ook een zekere mate van inlevingsvermogen en communicatie skills nodig, vooral waar het de werknemers van de failliet betreft. Wat mij in dat verband met name opviel is dat het meestal de curator is die de werknemers moet vertellen dat de onderneming failliet is en dat deze hun baan kwijt zijn. Dat roept vaak heftige emoties op bij de werknemer richting de curator.
Al met al is het werken in de faillissementspraktijk super interessant. Je leert in korte tijd enorm veel over diverse rechtsgebieden en over diverse economische sectoren op Curaçao. Je maakt dingen mee die je als advocaat buiten de faillissementspraktijk niet snel zou meemaken. Het is afwisselend en verveelt zeker niet.